Blogumun ilk günlerinde hakkında yazı yazdığım Word Of Mouth Marketing, kısaca WOMM bu günlerde pazarlamaya ucundan azcık ilgi duyan herkesin dilinde. Hal böyle olunca WOMM'dan bahsetmemek olmaz. Biraz nostalji yapalım ve bilgilerimizi güncelleyelim.
Ağızdan ağıza pazarlama; işletmeden bağımsız uzmanlar, aile üyeleri, arkadaşlar ve mevcut veya potansiyel müşteriler gibi gruplar arasında olumlu/olumsuz sözlü iletişim olarak tanımlanıyor. Yani insanların birbirine bir kişi ya da kurumun etkisi olmadan ürün veya hizmetle ilgili önerilerinden oluşuyor. Son yıllarda Dünya’nın pazarlama trendi olan ağızdan ağıza pazarlamanın tüketicilerin en son satın alma kararında oldukça etkili bir faktör olduğunu ve diğer tutundurma yöntemlerinden daha fazla etkiye sahip olduğu belirtiliyor. Kitlesel medya araçlarıyla ürün/hizmette farkındalık yaratılırken, tüketiciler çoğu zaman satın alma kararı verirlerken ağızdan ağıza iletişime güveniyor.
Ağızdan ağıza pazarlama, ürün/hizmeti pazarlamanın en etkili ve yararlı yolu. Müşteriler, ürün veya hizmet hakkında olumlu şeyler söylediklerinde, ücretsiz ve güvenilir pazarlama mesajlarıı veriyor. Sözcükler tüketiciler arasında ağızdan ağza çok hızlı yayılıyor. Bu kadar avantajı tek seferde sunan başka bir pazarlama taktiği yok denilebilir. İyi bir ürün sunmakla etkisi artan bu pazarlamanın stratejisi önceden planlanıp yapılandırılırsa çok daha başarılı sonuçlar elde edilebilir. Müşteriler ikna edilip sözcülük yapacak gönüllü destekçiler yeterli düzeyde bilgilendirildikten sonra, ağızdan ağza gerçekleştirilen kampanyalar kontrollü bir şekilde yürütüldüğü takdirde; daha ucuza, daha kısa zamanda ve daha etkin tanıtımlar yapılabiliyor.
Unutmayın ki; bu bir pazarlama taktiğidir, ağızdan ağıza reklam değildir. Reklam; şirketin bir savunma mekanizması gibi çalışır, ürünün doğru tanıtımını hiçbir zaman eksiksiz bir şekilde veremez. Ağızdan ağıza pazarlama ise ürün ya da hizmet hakkında en doğru bilgiyi birebir verir. Diğer yandan bazı markalar kamuoyunda etki yaratarak kendinden bahsettirmeyi başarıyor. Böylece 'konuşma konusu' haline gelen markalar paraları reklamlara akıtmak yerine, bedavaya herkesin dilinde dolaşan konulardan biri olabiliyor.
Araştırmalara göre dünyadaki en başarılı ağızdan ağıza reklam kampanyaları için Burger King-Whopperettes, Dove-Self Esteem ve Godaddy-Version 14 örnekleri verilebilir. Türkiye’de ise daha çok yapılan teaser çalışmalarında, ürünü kullanan ünlülerin yaptığı herhangi bir açıklamada örneklerini görüyoruz. Özellikle; bilinçli olarak yapılan T-Box ürünlerinin pazarlanmasında ve Forever Living ürünlerinin pazarlama stratejisinde ‘ağızdan ağıza pazarlama’ geniş yer kaplıyor.
Ayrıca; kahveyi adetâ bir tutku haline getirmeyi başaran Starbucks markası, müşteri sayısını artırmak için farklı pazarlama teknikleri kullanıyor. Starbucks’ın alternatif pazarlama stratejilerinden belki de en önemlisi Dünya’da da trend haline gelen Word-of-Mouth Marketing; kısaca WOMM diyebiliriz.
Yakında Sony Ericsson 'un başlatacağı kampanyayı merakla bekliyoruz. Üniversiteler ağızdan ağıza pazarlamanın ne olduğunu ve nasıl yapıldığını bizzat kendileri katılarak öğrenecekler. Çok yakında...