Ocak 27, 2007

Eğitim ve Yaratıcılık

'Eğitim şart! Eğitim şart!' nidaları yükseliyor dört bir yandan...
Eğitimin Türkiye için öneminin büyüklüğü yadsınamaz. Okuma-yazma oranını yükseltmeye çalıştığımız, kızları okula göndermeye uğraştığımız şu günlerde eğitim müfredatımızda(!) eksikliğini hissettiğim bir konuya dikkatinizi çekmek istiyorum.

İngilizce'yi 4. sınıflara kadar çeken, müfredatı her yıl değiştirebilme lüksüne sahip olan, Küçük Prens'i bir sözcük uğruna okunması gereken kitaplardan kaldıran(yaratıcılığa doğru adım atma unsuru) bir eğitim sistemimizde 'yaratıcılık' konusuna da elbet bir gün sıra gelecektir. Halbuki beden eğitimi, resim, iş eğitimi..vb gibi öğrencilerin sosyal ve teknik becerilerini geliştirebildikleri derslerin yanında küçüklerin kendini özgürce gösterebildiği 1 saat de olsa bir dersleri olması açıkçası beni şimdi bile çok mutlu eder. Not korkusu olmadan her beyne kendini ifade etme şansı verilse, eminim çok güzel çalışmalar çıkacak ve ilerisi için çok sağlam bir altyapı oluşacaktır.

Unutmayalım ki; Türkiye'nin şu an 3. Dünya Ülkesi olma nedenlerinden biri de budur. Yaratıcılığı hafife almamız, bunu sanatla sınırlı tutmamızdır. Veri analizleri yapmaktan düşünmeye fırsat bırakılmamıştır. Bugünlerde inovasyon(!) olarak konuşulan yenilikçiliğin önemini geç anlamamız geri kalmamıza yol açmıştır. En iyi bilimadamları bile bir şair ya da ressam kadar yaratıcı olmaları gerektiğini anlamışken bizim Ar-Ge harcamalarımız dünya ortalamasının çok altındadır. Söylemek istediğim yaratıcılığı reklam, tasarım, sinema..vb ile anarak sınırlı tutmak bizi köreltebilir. Pazarlama, inşaat, perakende, otomotiv, basın gibi aklınıza gelebilecek her sektörde rekabet edebilmek için yaratıcılık şart hale geldi. Bunu uygulamak bir yana esas önemli olan uygulatmaktır. Yani iş yöneticilere düşmektedir, yaratıcı fikirleri ortaya çıkarmak ve uygulamaya geçirmek için ileri görüşlü, yenilikçi ve idealist insanlara ihtiyaç vardır. Öğretim görevlileri, hocalar, asistanlar, öğretmenler ve kendisine öğretmeyi amaç edinmiş herkes...

Umutlu olmak umudun gerçekleşmesine yardım eder ki, ben umutluyum. Uzun dönemde daha yaratıcı planlarla gelecek güzelleşecektir. İş düşüncesinin insan düşüncelerinden ibaret olduğunu unutmayalım ve insanları düşünmeye, üretmeye teşvik edelim. Eğitimin içine yaratıcılığımızı katmayı unutmayalım, bu sistemde her şey aleyhimize olsa da...
 
Clicky Web Analytics