Nisan 05, 2008

Gülmenin faziletleri

'Ne gülüyon olum karı gibi?' Bizim kültürümüzde gülmek cıvıklık sayılır. Erkek dediğin ağır olmalı, ağır konuşmalı, ağır susmalıdır. Osmanlı'da da böyleydi. Yabancı gezginler, "Türk erkekleri çok mu çok ağırbaşlı," diye yazardı, "tiyatroyu, erkekli kadınlı dans etmeyi, festivalleri bilmezler. Bir şey düşse eğilip almazlar, uşaklarının gelip almasını beklerler!"

"Karı gibi gülme," dendiğine bakıp da kadınlarımızın öyle kahkahalar attığını da sanmayın. Pek çok evde kadınların gülmesi, hatta bazen gelinlerin konuşması bile yasaktır! Oysa gülmek ne büyük bir bahtiyarlıktır, hatta insan olmanın ayırıcı özelliklerinden birisidir. Başka hangi hayvan gülme yetisine sahiptir ki? Maymunların o pek garip sırıtışlarını saymazsak.

Aslında insan belki de gülmeye programlanmış olmalı. Yapılan araştırmalara göre 6 yaşındaki çocuklar günde ortalama 400 kez gülüyormuş (bunlar belli ki dayak yemeyen çocuklardır). Yetişkinlere gelince gündelik ortalama 7 ila 15 kez! Demek ki büyüdükçe gülmeyi unutuyoruz. "İnsanda gülecek hal mi bırakıyorlar!"

Birkaç ay oluyor, televizyonda program yapan bir kadının işine son verdiler. Nedeni basit: "Çok gülüyorsun," dediler, "öyle yerli yersiz gülmenin âlemi yok, bizim kanalın ciddiyetiyle bağdaşmaz bu!" Oysa kadın çok da güzel gülüyordu.

Lisedeki resim hocam bir öğrenciyi fena halde azarlamıştı. "Ben konuşurken durmadan sırıtıyordu," dedi, "benimle alay ediyor sandım, azarladım, gözünden yaşlar gelmeye başladı, ama hâlâ gülüyordu! O zaman anladım ki çocuğun yüz yapısı öyle, güleç, elinde değil gülmemek!" Çok üzülmüştü hocam.

Ertuğrul Çepni'nin Samsun'da yerel bir gazetede çıkan gülmeye ilişkin yazısından öğrendim ki çeşitli ülkelerde "gülme okulları" açılıyormuş. Çocukların yetişkin olma sırasında unuttukları gülmeyi yeniden anımsatmak üzere!

İngiltere'de açılan 'Harmony Kahkaha Okulu' Müdürü Miriam Cox, "İnsanlar sağlıklı ve başarılı olmak için her çareye baş vuruyorlar," demiş, "ama en önemli faktör olan gülmeyi unutuyorlar."

Amerikalı 'neşe uzmanı' Steve Wilson'a göre kahkahalarla gülmek bağışıklık sistemini güçlendiriyormuş. Günümüzde Amerika'da 500 tane, Hindistan'da 400 tane, Avustralya'da 30 tane gülme kulübü varmış. Türkiye'de de ilk gülme kulübü Bursa'da açılmış!

Geçenlerde metroda küçük yaştaki öğrenciler aralarında şakalaşıp gülüyordu. Gözlerinden ateşler fışkıran iri kıyım bir adam çocuklara kızgınlıkla bağırdı, "Herkes sizi mi dinleyecek! Kesin şu gürültüyü!" O kadar kızgındı ki kalkıp çocukları dövecek diye korktum. "Beyefendi, siz bir gülme kulübüne gitseniz," diyecektim, sustum oturdum. Neme lazım, bakarsın adam beni de dövmeye kalkar. Bu tür adamları gülme kulüpleri de paklamaz diye düşündüm. Allah karısına ve çocuklarına kolaylık versin.

Türker Alkan
Radikal
 
Clicky Web Analytics