Mayıs 25, 2007

Tüketici açısından markanın 8 işlevi

a. Saptama

Tüketici, marka sayesinde aradığı ürünü kolayca bulur. Günümüzün tüketim koşulları altında, bir bireyin ortalama ürün süresinin 10 saniye olduğu göz önünde bulundurulduğunda, saptama fonksiyonunun markanın ne denli önemli bir fonksiyonu olduğu anlaşılır. Örneğin,tüketici Coca Cola alırken, reyonda markayı görür ve tanır, yöneldiği ürünü alır ve ilerler. Başka bir markaya yönelip yönelmeme kararsızlığını yaşamaz.

b. Pratiklik

Marka, tüketicisine zaman ve enerji tasarrufu sağlamalıdır. Tüketici inandığı ve düvendiği bir markaya sahip ürünü incelemekle zaman kaybetmez. Örneğin, yiyecek ambalajında şeffaflık önemli olsa dahi, Sütaş peynirlerini karton ambalajlarda satabilmektedir. Tüketici markaya güvenerek, ürün seçerken harcadığı zamandan tasarruf eder.

c. Garanti

Marka, tüketiciyle şirket arasında yapılan bir anlaşmadır. Tüketici aldığı markanın kalitesine ve sürekliliğine inanır. Şirket ise olası bir sorun karşısında tüketicise çözüm garantisi verir. Örneğin, Arçelik’ten buzdolabı alan bir tüketici, buzdolabının bozulmayacağını umar, Arçelik ise olası bir sorun karşısında tüketicisine tamir garantisi verir.

d. Optimizasyon

Tüketici mümkün olan en iyi ürünü aldığına inanır. Örneğin Uno marka ekmek tüketen bir tüketici, bu markanın en iyi un ve en iyi su ile en temiz koşullarda üretim yaptığına inanır.

e. Kişiselleştirme

Kişi, aldığı marka ile kendini ifade ettiğine inanır.

f. Süreklilik

Tüketici, aldığı markanın sürekli ve kalıcı olduğunu bilmek ister. Coca Cola, markanın bu işlevinin farkına vardığında, “Coke” markasını benimsetme kararı aldı çünkü “cola” içecekteki etken maddenin adıydı ve rakip firmalar da isimlerinde “cola” sözcüğünü kullanıyorlardı.

g.Zevk

Zevk, markanın estetik, dizayn,.. gibi gözle görülür özellikleri ile bağdaşan bir fonksiyonudur. Saray marka çikolata yiyor olmak ile Godiva marka çikolata yiyor olmak tüketiciye aynı zevki vermez. “Godiva yiyorum” demesi, tüketicinin o markadan aldığı zevki ifade eder.

h. Etik

Etik, markanın tüketici gözündeki “sorumlu” imajıyla ilişkilidir. Şirketin çevreye ve topluma duyarlı olduğunu ispatlamak marka sayesinde olabilir. Örneğin, The Body Shop imajını markanın bu işlevine borçludur.
 
Clicky Web Analytics