Nisan 06, 2009

23. Reklamcılar Tahtaya & Atilla Aksoy

Hem sektör çalışanlarının hem de üniversite öğrencilerinin ilgiyle takip ettiği, IAA Uluslararası Reklamcılık Derneği’nin düzenlediği 23. Reklamcılar Tahtaya Eğitim Semineri 14 Mart 2009 Cumartesi günü Bahçeşehir Üniversitesi Beşiktaş Kampüsü Fazıl Say Salonu’nda gerçekleşti.

Son dersin konuğu olan Atilla Aksoy yılların verdiği sunum tecrübesinden bahsederek sözlerine başladı ve reklamcılığın bugünlere gelen kısa tarihini anlattı. Yurtdışı deneyimini, özellikle New York’daki gezilerinde yaptığı gözlemleri anlatan Atilla Aksoy, yeni reklamcılık alanındaki ilk değişimin reklamı tarif etmekten geçtiğini söyledi.


Son derste akılda kalanlar:

- Brif geldiğinde ilk düşünülmesi gereken 30 saniyelik bir TV filminden ve basın ilanından ibaret olmamalı. Müşterilere farklı mecralarda farklı çözümler sunma zamanı geldi. Daha önce hep kitle diye baktık müşterilere. Artık daha zeki, daha eğitimli bir tüketiciyle karşı karşıyayız. Yeni reklamcılık içinde 'kitle'yi değil 'birey'i düşünmek zorundayız.

- ‘Reklam umurumda değil. Ben markamın peşindeyim.’ - Pepsi Co. CEO

- İnsanlar, zihinlerinde markaları tıpkı kuşların yuva yaptıkları gibi inşa ederler. Etrafta buldukları çer çöple doldururlar. Görme konusunda tüketicilerin zaafları var. Bu durumu dikkate almalıyız.

- Tek bir kulvar içinde kendi mesleğimize bakıyor olmamız yanlıştır. Reklam ajansları metin yazarı, sanat yönetmeni, stratejik planlamacı gibi kişilerden oluşuyor. Kaç ajansta antropolog, sosyolog, mimar ya da editör bulabilirsiniz?

- ‘Markanın ününe katkıda bulunan her şey reklamdır.’ - Chrispin Porter

- Reklamveren sadece reklam yapmanızı istemiyor. Markalarını bir resim olarak görmenizi ve her şeyiyle düşünmenizi bekliyor. Günümüzde tüketicisiyle temas noktası çok fazla ve değeri itibariyle mecralar çok önemli.

- Reklam ajansları sermaye ve fonları itibariyle küçük işletmelerdir. Bir deyişe göre reklamcılık, ‘dünyanın en konservatif(muhafazakâr) mesleği’dir.

- ‘Herkesin bizi sevmesine ihtiyacımız yok. Sadece bazılarının bizi tutkuyla sevmesine ihtiyacımız var.’ - Ben Jerry’s CEO

- Bir markada aranması gereken özellikler şunlardır:
1. Özgünlük
2. Sahicilik
3. Bağlantı (Engagement)
4. Total Müşteri Deneyimi


- Değişen medya kanalları, mecralar ve dünyayla birlikte değişmeyen tüketici içgörüsü biz reklamcıları yeni şeyler yapmaya zorluyor.

- Reklamcılığı bir bütün olarak görebilmeliyiz. Şimdiye kadar iyi işleri bazen kıskandık bazen de görmezlikten geldik. Parlayan bir ajans çıktığında bu ajans öyle büyür ki hepimizin müşterilerini elimizden alır diye düşündük. Halbuki benim imzamı taşımayan her çıkan iyi reklam bana fayda sağlar, tıpkı çıkan her kötü reklamın benden bir şey götürdüğü gibi. Çünkü reklamın kötüsü sektörü mahveder.

- Yeni reklamcılık kitabını yazma nedenim kötü reklamın iş yapmayacağını göstermekti. Yıllardır Anadolu’daki KOBİ’lere reklam yapın, markanız büyüsün dedik. Yüzlerce kategori var ve hâlâ çekingen davranıyorlar. Onlara bir şekilde reklamın gücünü, pazar büyüklüklerini ve potansiyel müşterilerin beklentilerini kanıtlamanız lazım. Bu konuda Nükhet Vardar’ın birkaç çalışması ve Effie ödülleri dışında vaka analizlerine yönelik kayda değer bir çalışma yok.

- Türkiye ekonomisi kendi kaderiyle reklam sektöründe büyüyor, sonra krizler çıkınca üzülüyoruz. Reklam pastasını devamlı büyütmenin tek yolu yeni reklamverenler yaratmaktır. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin alışkanlığı olmadığı için reklama harcadıkları para onlara büyük geliyor. Cazip koşullar yaratıp medyada onlara yer vereceksin ve bu duruma alıştıracaksın. Her şeye farklı yönlerden bakabilmeliyiz ki perspektif farklılığımızı gösterelim. Mecra bizim parayla sattığımız bir mal değildir, onun değerini göstermeliyiz. Gazete sayfası ya da TV saniyesi satmak yerine, öncelikle çözüm pazarlamalıyız.

- Türkiye kapitalizm sürecine geriden başladı. Halka açılma yüzdeleri bakımından Amerika ve Batı Avrupa’nın konumuna gelemedik. Kurumsal anlamda beklenen ortam oluşmadı. Patron-yönetici ayrımında yaşıyoruz. Reklamcılar cehalet, önyargı ve korkunun önüne geçerek ve daha iyi iş yaparak bazı standartları getirebilir.


IAA Uluslararası Reklamcılık Derneği Başkanı Özgür Atamer'in elinden Tema Vakfı'nın hazırladığı plaketini alan Atilla Aksoy'a Reklamcılar Tahtaya Eğitim Semineri'nde paylaştığı bilgiler için teşekkür ediyoruz.
 
Clicky Web Analytics