Haziran 21, 2007

İletişimin yeni yolları aranıyor


Bu yıl 54'üncüsü düzenlenen Cannes Lions Uluslarası Reklam Festivali'nde 80 ülkeden 25 bin çalışma yarışıyor. 17 Haziran'da başlayan festivalin jürileri, ön elemeyi geçen eserler arasından seçim yapmak için çalışıyor. 11 bin civarında katılımcı pazarlama sektörünün bugünü ve yarını hakkındaki sunumları izliyor.

450 milyar dolarlık reklam endüstrisi için Cannes Lions çok önemli bir vitrin. Kazanan ajans ve kişiler, bir anda dünya çapında bilinirlik sağlıyorlar. Altı yıldır Cannes Lions'un temsilciliğini yürüten Milliyet'in desteğiyle, Türk reklamcılığı da Cannes'daki küresel yarışmasında yerini alıyor. İki Türk jüri üyemiz var: Kurtcebe Turgul, Medina Turgul/DDB ve Banu Tekin Işıltan Mediaedge:cia. Festival kapsamında düzenlenen Genç Yaratıcılar'da bizim gençlerimiz de yarışıyor. Türkiye'den 100 civarında iletişimci festivali izliyor.

Geçtiğimiz yıl, sunumlarda temel kavram tüketicilerin reklam izleme alışkanlıklarının değiştiğiydi. Bu yıl internet ve cep telefonları sayesinde birbirine bağlanan insanlara, yepyeni iletişim modelleriyle ulaşmanın yolları aranıyor.

Brezilya'nın en saygın iletişimcilerinden Promo Lions Jüri Başkanı Geraldo Rocha Azevedo, ödülleri açıkladığı basın toplantısını, "Eskiden herşey belirli kalıpların içindeydi, artık kalıplardan söz etmemiz giderek güçleşiyor" sözleriyle açtı.
Festivalde, kafalar karışık, sorular çok, ancak ciddi bir dinamizm söz konusu. Dijital çağın sunduğu sorunları fırsata çevirmenin yolları aranıyor. Geçen yıl ünlü Amerikalı reklam eleştirmeni Bob Garfield'in ortaya attığı kaos teorisini herkes kabul etmiş durumda. Belirsizlikle yaşamaya alışmak gerekiyor. Herkes yarın ne olacağına cevap arıyor, ancak değişim o kadar süratli ki cevabı hiç kimse kestiremiyor.

Festival temsilcisi olarak Cannes'a gelen Milliyet Gazetesi Reklam Grup Başkanı Viki Habif de aynı görüşte. O da mevcut ortamın belirsizliği içinde, tüm dünyada aynı sorunun yaşandığını, kimsenin ne yapacağını pek bilmediğini vurguluyor.

Yaratıcı fikir değerli

Cannes Lions'da yeni mecraların temsilcilerinin konuşmaları büyük bir ilgiyle izlendi. Agency.com'un Avrupa Strateji Başkanı James Clifton'ın sunumu sosyal medya olarak tanımladığı internet grupları üzerine kuruluydu. Clifton'ın sunduğu ilginç resmi şu şekilde özetlemek mümkün;

1. Yeni tüketiciler artık kendilerine her yerden, her an reklam mesajları gelmesini istemiyorlar.
2. Bilgi edinmeyi seviyorlar. Bilgi kaynağı olarak önce kendi internet gruplarına başvuruyorlar.
3. Kendileriyle diyaloğa girmeyen markalardan uzaklaşıyorlar.
4. İlkelerini en iyi Afrika dillerinden birinde yer alan 'UMBUNTU' sözcüğü özetliyor: "Ben varım, çünkü biz varız."
5. Markaların kendilerine internet aracılığıyla ulaşmasını da pek sevmiyorlar. Kullanıldıklarını hissettiklerinde markanın aleyhine konuşuyorlar.
6. Konuşan markaları değil, dinleyenleri ödüllendiriyorlar.
7. Yeni tüketici beğendiği markaların tanıtımını kendisi yapıyor.


Festivalde finale kalan eserlere bakıldığında bu eğilim kendisini net bir biçimde ortaya koyuyor. Akıllı, yaratıcı fikirler tüketicilerin dikkatini çekebilmek ve onların beyinlerinde kısacık bir süre bile olsa kalabilmek için kıyasıya bir biçimde yarışıyorlar. Tüketici kral, internet kral, cep telefonu kral olabilir, ama insan zekâsı ve yaratıcı fikirlerin değeri her zaman aynı kalıyor.

Fatoş Karahasan
Cannes

Kaynak: Milliyet
 
Clicky Web Analytics