Mart 12, 2007
WOMMlandık!
Evet arkadaşlar tiryaki'nin bigumigu özel haber yarışması neticesinde ödül olarak aldığı MediaCat WOMM (Word of Mouth Marketing) Konferansının biletinin günü gelmişti ve gitti de, üstüne bir de haber yaptı.
Swissôtel’ de gerçekleştirilen konferansın aylar öncesinden duyuruları tanıtımları yapılmıştı. Hatta womm ile ilgili olduğu için womm’un dünyada yükselen mecrası olan bloglar aracılığıyla da etkin tanıtım yapılmış, bizler de womm haberleri ile haşır neşir olmuştuk. Bir çok pazarlama bloguna hediye edilmesi için verilen birer davetiye vardı ve bu bloglar konferansı haber yapmış, duyurmuşlardı, üyelerini okurlarını sevindirmişler, farklı bir heyecan yaşatmışlardı.
Hemen ben de bir wom gireyim buraya; konferansın başında Garanti Ödeme Sistemlerinden Mehmet Sezgin söyledi, siz cici hanımlar için aynalı +bonus yapmışlar. Artık aynam diğer çantada kalmış demeyecekmişsiniz, benden söylemesi :)
Gerek katılım, gerek organizasyon olarak ciddi bir problem yaşanmadı; oynak ışıklar ve yerin altından geçen güçlü titreştiriciler hariç. Dışarıdaki bekleme sürelerinde 3sn’lik sonsuz loop müzik, içeride Amelie’nin soundtrack i olduğunu öğrendiğim müziğin loop sayılarını ve gün boyu davidoff ikram eden ultra uzun bacaklı ablayı saymazsak bir womm konferansı şöyle geçti…
Genel olarak bahsedecek olursak; bu bizim womm’un bir derneği varmış Chicago’da meskun, WOMMA (womm association) isimli. Kapital Medya, gördüğüm kadarıyla ülkemizde öne çıkan isimler ile, womm’un tek derneği olan WOMMA dan; George Silverman, Walter J. Carl ve Dave Balter gibi isimleri davet etmiş.
George ben 35 yıldır womm’u anlattım beni dinlemediniz diye yakındı ve 0, 3, 4, 6, uçlu ip ilüzyonu gösterisi ile başladı ve TiVo’dan, dünyadaki bilgi selinden, klasik pazarlamanın sorunun gürültü oluşturmasından klasik pazarlamanın warketing olduğundan bahsetti.
Dünyadaki bilgi seliyle ilgili olarak da çarpıcı bir oran verdi; bugünkü bilgi birikimi, 2050 dekinin %1’i seviyesinde kalacakmış!
İşte bu selden de ayıklayarak, sadece gerekli olanları ele alarak kurtulacakmışız. Womm’da insanlara günlük 5000 gereksiz mesaj yerine, 5 tanıdığından gelen şeffaf, güvenilir, doğru 5 mesaj ile 1000 kat daha etkili bir ulaşım sağlamış olursunuz diyorlar. George -dediğime bakmayın yaşlı başlı adam yani- bana değerli hocam İsmail Kaya’ yı hatırlattı; kendisi Müşteri Bilimi’nden bahsetti. Womm 2.0 dan ise bahsetmemiş olması tuhafıma gitmedi değil doğrusu. “İşin özü karar sürecinin her aşamasını kontrol altında tutmaktır” dedi ve klasiğe geçişin başlangıcını yaptı.
FikriMuhim.Com’dan Renan Tavukçuoğlu geldi ve Türkiye’ de yeni olan konsept “wom bıdısı” uygulamalarından bahsetti. Daha sonra gördük ki; 2001’de kurulan “BzzAgent” –kendisi Dave Balter’ın şirketiymiş- şu an 250.000+ gönüllü wom bıdısı (womm agent) ile birleşik devletlerde geribildirim, söylenti ve deneyim başlatma işi yapıyormuş.
Dave ürününüzün konuşulacak kadar iyi olması gerektiğinden bahsetti ve klasik pazarlamaya bi “geliver” dedi. HERSHEY’S Take5 gofretinin 70.000 wom bıdısı (insan bunlar), 3,1 milyon farklı iletişim ve desteklenen klasik pazarlama bileşenlerinin de desteği ile çok kısa bir sürede ülke çapında inanılmaz satış ve bilinirlik rakamlarına ulaştığını anlattı.
Walter J. Carl ise womm’un bilimsel olarak ölçülebilirliğinden bahsetti ve maalesef ki bize sadece online diyalogların ölçümlemesinden bahsetti. Başlangıçtan itibaren dalga dalga yayılan doğru mesajların satın almaya olan etkilerini grafikler üzerinde anlatmaya çalıştı. Anlattı da kısmen. Fiskars makaslarının scrapbookin ile ilgili olan fisk-a-teers uygulamasından bahsetti ve konuşulma oranını gösterdi, öyleki burada görüldüğü üzere scrapbookin ülkemizde de yayılmış ve herkes FISKARS kullanıyormuş. Benim öğrendiğim kadarıyla offline ortamdaki wom’u net bir şekilde bilimsel olarak tanımlayamıyormuşuz. Pazarlamanın tacı satıştır deyip satış rakamları üzerinden gitmek, George’ un dediği gibi tümüyle yeni midir? Düşünmek lazım. Ayrıca Nazım Aksoy ismini verdi ve ülkenizin dünya çapındaki womm metrik ölçüm bilimcisi olarak tanıttı. Google’ da ilgili bilgiye ulaşamadım.
Sevgili lostpixel (Alemşah Öztürk) ile Alper Akcan’ ın bizlerin doğuştan wommer olmasıyla ilgili inanılmaz eğlenceli ve bilgilendirici bir sunum yaptılar. Şahsi kullanımınız için bu linkten sunumu indirebilirsiniz. Ayrıca Alemşah ile Alper’ in sunumunda bigumuzda uzun uzadıya konuştuğumuz alkolik spider-man i de gördük, duygulandık. Burak Kargın, Alemşah ve Marketellica, ve Tunç da bigumuzdan katılan migularımızdı.
Prof.Dr. Yankı Yazgan (çocuk doktoruymuş kendisi :) da ilgili sunumunu yaptı ve kötü haberin en güçlü wom özelliği taşıdığının üzerinde durdu. Bu sebeple savunuculuğu ve sadakatin birlikte kazanılması gerekliliğinden bahsetmiş oldu.
Son olarak da; Cenk ve Erdem Beyler sundular; esprileriyle süslediler… *
*:overloaded
Not: Bazı sunumlar ve 1-2 foto bu linkte, ama lütfen sadece şahsi bilgilenme için kullanınız, ticari dökümanlarda kaynak belirtiniz.
Kaynak: bigumigu
Teşekkürler Tiryaki...