Mart 16, 2008

Reklamcılar Tahtaya ve Akılda Kalanlar


Sektör çalışanlarına ve üniversite öğrencilerine yönelik düzenlenen eğitim semineri ‘Reklamcılar Tahtaya’ 15 Mart Cumartesi günü Serdar Erener’in “Gerçek mi, değil mi etkisinden belli olur” başlıklı dersi ile başladı.


Soru-cevap şeklinde ilerleyen keyifli derste Serdar Erener’in anlattıklarından akılda kalanlar...

• Reklam ikna değil; tahriktir, gıdıklar. Baştan çıkarmanın zarif bir yoludur.

• Reklamcılık birikim ve sezgi işidir; nedensiz bir merak gerektirir.

• Reklamcılar etki yaratmak için kiralanır. Reklam ticari bir hizmettir.

• Başarının sırrı yetenek, iştah ve çalışkanlıkta gizlidir.

• Zihin okumak çok önemlidir, iyi satıcılar iyi zihin okur.

• Bizim işimizin mahalledeki falcı kızın yaptığından farkı yok.

• Reklam 4 soruya doğru cevap verebildiği ölçüde başarılı olabilir. Ne, nerede, nasıl ve kime yapıyoruz?

• Yazılı bulduğunuz her şeyi okuyun.

• Reklam işinde durumsal ahlâk söz konusudur. Yani; her şey, her zaman, aynı şekilde doğru değildir.

• İnsan tabiatıyla mücadele etmeyin, sınırlarınızı bilin.

• Reklam ajansları kobiden hallice organizasyonun yapıldığı yerlerdir.

• Müşteri size ölçülebilir bir sonuç hedefi vermelidir.

• Hayat gerçekimsi, gerçek ve gerçek gerçeklerden oluşuyor. Gerçekimsi durumlarda –mış gibi yaparız, kendimizi kandırırız. Gerçek içinde bulunduğumuz ve kabul ettiğimiz durumdur. Gerçek gerçek ise en az konuşulan ve cesaret edilemeyen hakikatlerdir. Gerçek gerçeklerin hayatımızdaki yerinin büyük olmasında fayda var.

• ‘There is an inherent drama in every product’
‘Her ürünün içinde barındırdığı gizli bir anlam vardır.’
Leo Burnett

Ayrıca Fransız düşünür ve yazar Michel Foucault, reklamcılıktan nefret eden reklamcı Howard Gossage, 'global köy' ve 'ortam mesajdır' sözlerinin sahibi iletişim kuramcısı Marshall McLuhan, Ipod mucidi Steve Jobs, bir Amerikan rüyası olan reklamcı Ed McCabe, WPP’nin CEO’su Sir Martin Sorrell, Virgin şirketler grubunun kurucusu ve CEO’su Richard Branson gibi başarılı insanların hayatlarından örnekler anlattı.

Son olarak; başarılı olmak isteyen herkesin 10 saniyelik bir reklamı olması gerektiğini ve kendisinin zamanında yapmış olduğu 10 saniyelik reklamını hatırlattı:

‘Beni en az % 70 özgür bırakırsanız markanızı meşhur, sizi de zengin ederim.’


Ardından Alametifarika Ajans Başkan yardımcısı Yasemin Sümer “Müşteri temsilcisiz ajans mı olur?” başlığıyla tahtaya çıktı.

Alametifarika’nın iş şeklinden ve görev dağılımdan bahseden Yasemin Sümer ajansı tıkır tıkır işleyen bir kaosa benzetti. Alametifarika’nın Turkcell ekibinden reklam yazarı Kerem Kanık ve sanat yönetmeni Özgür Atamer de bir ekibin müşteriyle uyum içinde nasıl çalıştığına dair örnekler verdiler. Yasemin Sümer, derste kulaktan kulağa oynatarak ajanslarda yaşanan bilgi kaybına dikkat çekti ve müşteri temsilcisinin önemli bir ara mekanizma olduğunu söyledi. Mignon Mc Laughin’in şu sözünün durumu çok iyi özetlediğini belirtti:

‘Bize söylenenin yalnızca yarısını duyarız. Bunun yalnızca yarısını anlarız. Bunun da yalnızca yarısına inanır ve onun da yalnızca yarısını hatırlarız.’

Diğer akılda kalanlar

* Dünün müşteri temsilcisi, yarının ajans yöneticisi olabilir.

* Müşteri temsilcisi fikre odaklanır ve kendini reklamcı görürse; organizasyonel görev alması ve reklam fikrinin ilham kaynağı olması kaçınılmazdır.
- Aynı gemide olduğunu hissetmelidir.
- Cevabını bilmediği sorular için 'bilmiyorum, öğrenirim' diyebilmelidir.

* Fikir bulunurken hedeflerin ve bütçenin iyi saptanması gerekir.

* Zaman açısından kısıtlanma, iyi bir sıçrama tahtasıdır.

* Brief, reklam fikrini bulmamızı sağlayacak bir kelime ya da bir görüntüden oluşabilir.


Verilen bir saatlik öğle teneffüsünün ardından bu kez katılımcılar; televizyon ve reklam dünyasının yakından tanıdığı oyuncu Sarp Apak ve Alametifarika prodüktörlerinden Yağız Bak’ın birlikte tahta başında oldukları “Show Business” başlıklı dersine girdiler.

Eğlenceli bir sunum gerçekleştiren ikili sık sık birbirine laf atarak salondakileri güldürdü. Prodüksiyonla ilgili terimleri açıklayan Yağız Bak reklamların pre-production ve post-production aşamalarından bahsetti. Sarp Apak’ın oynadığı İş Tcell reklam filmlerinin çekim aşamalarını; senaryo oluşumu, aksesuar, kostüm, oyuncu, mekan seçimleri, storyboard çizimi, görüntü yönetmeni vs. gibi aşamaların nasıl bir süreçten geçtiğini çeşitli örneklerle anlattı.

Sarp Apak ise reklam oyunculuğunda nelere dikkat edilmesi gerektiğini, reklam serüvenini ve setlerde yaşadığı hikayeleri paylaştı. Soru-cevap şeklinde devam eden derste özellikle reklam dünyasında ünlü olmanın zorluklarından ve setlerdeki çekim şartlarından bahsedildi.


Öğleden sonraki son derste ise televizyon ve reklam dünyasının profesyonellerinden Okan Bayülgen tahtadaydı. 'İletişim dünyasında disiplinlerarası bir adam' başlığına atıfta bulunarak sözlerine başlayan Okan Bayülgen soru-cevap şeklinde samimi bir sohbeti tercih etti. Uzun süredir ekranlardan uzak kalan başarılı televizyoncu yeni programı ile tekrar televizyon ekranlarına döneceğinin müjdesini verdi. Programının adı: Disko Kralı

Diğer akılda kalanlar

* Televizyonda şov yapmak, izleyene karşı bir sorumluluk gerektirmiyor. Tıpkı doktorun apandist ameliyatı yaparken halka karşı sorumlu olmaması gibi.

* İnsanlar National Geographic kanalında defalarca Brooklyn köprüsünün yapılışını izliyorlar. Soru sorduğunuzda aldığınız tek cevap, bu köprüyü yaparken de baya zorlanmışlar oluyor. Halbuki iki leoparın çiftleşmesi ya da kuru fasulyenin tarifi çok daha akılda kalıcı.

* Radyo zekidir, televizyon aptaldır. Radyo açıkken her şeyi yapabilirsiniz; ama TV açıkken araba kullanamazsınız, ders çalışamazsınız mesela.

* Virtüel bir dünyada yaşıyoruz. Sanal ve hızlı değişen bir ortama ayak uyduruyoruz.

Okan Bayülgen özellikle İspanyol yönetmen Luis Bunuel’in Discreet Charm of the Bourgeoisie/Burjuvazinin Gizemli Çekiciliği filmine değindi. Ayrıca televizyon dünyasında olan bitenlerden ve yıllar öncesine giderek geçmişinden bahsetti.

.....

Dört ayrı bölümden oluşan 'IAA Reklamcılar Tahtaya Eğitim Semineri'nin ardından katılımcılara katılım belgesi verildi. Bir eğitim yılında dört kez yapılan bu seminerlerin tümüne katılanlaraysa 'Katılım Sertifikası' sunuluyor. Bilginize.
 
Clicky Web Analytics