Ağızdan ağıza pazarlama; işletmeden bağımsız uzmanlar, aile üyeleri, arkadaşlar ve mevcut veya potansiyel müşteriler gibi gruplar arasında olumlu/olumsuz sözlü iletişim olarak tanımlanıyor. Yani insanların birbirine bir kişi ya da kurumun etkisi olmadan ürün veya hizmetle ilgili önerilerinden oluşuyor. Son yıllarda Dünya’nın pazarlama trendi olan ağızdan ağıza pazarlamanın tüketicilerin en son satın alma kararında oldukça etkili bir faktör olduğunu ve diğer tutundurma yöntemlerinden daha fazla etkiye sahip olduğu belirtiliyor. Kitlesel medya araçlarıyla ürün/hizmette farkındalık yaratılırken, tüketiciler çoğu zaman satın alma kararı verirlerken ağızdan ağıza iletişime güveniyor.
Ağızdan ağıza pazarlama, ürün/hizmeti pazarlamanın en etkili ve yararlı yolu. Müşteriler, ürün veya hizmet hakkında olumlu şeyler söylediklerinde, ücretsiz ve güvenilir pazarlama mesajlarıı veriyor. Sözcükler tüketiciler arasında ağızdan ağza çok hızlı yayılıyor. Bu kadar avantajı tek seferde sunan başka bir pazarlama taktiği yok denilebilir. İyi bir ürün sunmakla etkisi artan bu pazarlamanın stratejisi önceden planlanıp yapılandırılırsa çok daha başarılı sonuçlar elde edilebilir. Müşteriler ikna edilip sözcülük yapacak gönüllü destekçiler yeterli düzeyde bilgilendirildikten sonra, ağızdan ağza gerçekleştirilen kampanyalar kontrollü bir şekilde yürütüldüğü takdirde; daha ucuza, daha kısa zamanda ve daha etkin tanıtımlar yapılabiliyor.
Unutmayın ki; bu bir pazarlama taktiğidir, ağızdan ağıza reklam değildir. Reklam; şirketin bir savunma mekanizması gibi çalışır, ürünün doğru tanıtımını hiçbir zaman eksiksiz bir şekilde veremez. Ağızdan ağıza pazarlama ise ürün ya da hizmet hakkında en doğru bilgiyi birebir verir. Diğer yandan bazı markalar kamuoyunda etki yaratarak kendinden bahsettirmeyi başarıyor. Böylece 'konuşma konusu' haline gelen markalar paraları reklamlara akıtmak yerine, bedavaya herkesin dilinde dolaşan konulardan biri olabiliyor.
Araştırmalara göre dünyadaki en başarılı ağızdan ağıza reklam kampanyaları için Burger King-Whopperettes, Dove-Self Esteem ve Godaddy-Version 14 örnekleri verilebilir. Türkiye’de ise daha çok yapılan teaser çalışmalarında, ürünü kullanan ünlülerin yaptığı herhangi bir açıklamada örneklerini görüyoruz. Özellikle; bilinçli olarak yapılan T-Box ürünlerinin pazarlanmasında ve Forever Living ürünlerinin pazarlama stratejisinde ‘ağızdan ağıza pazarlama’ geniş yer kaplıyor.
STARBUCKS TUTKUSU
Starbucks için kahve bir tutkudur.
Adını Hermann Melville’in ünlü romanı Moby Dick’in kahve tutkunu kahramanından alan Starbucks Coffee, Nisan 2003’te İstanbul’da ilk mağazasını açarak Türkiye’ye giriş yapmıştı. Kuzey Amerika’dan Ortadoğu’ya 30 ülkede 9 bine yakın satış noktasında faaliyet gösteren firma, onbeşi İstanbul, üçü Ankara’da olmak üzere toplam on sekiz mağaza ile hizmet veriyor. Zincire ileride İzmir, Adana ve Bursa gibi büyük şehirlerde açılacak mağazalar da eklenecek.
Kahvesinin kalitesi ve özel aromasının yanı sıra konuklarına sunduğu rahat ve şık atmosferiyle de sıkça tercih edilen Starbucks, her hafta tüm dünyada 33 milyon kahve tutkununu ağırlıyor. Starbucks ayrıca, paket halinde satışa sunduğu çekirdek kahveler ve kahve hazırlamak için gerekli olan araçlar ile kahve keyfini evde ya da işyerinde de yaşamak isteyenlerin beklentilerine de cevap veriyor. Starbucks Coffee mağazalarında değişik kahve çeşitlerinin (Espresso, Cappuccino, Caffe Latte, Macchiatto gibi) yanı sıra, Starbucks’a özel çaylar, FrappuccinoTM gibi buzlu kahve, çay bazlı buzlu karışımlar ile bu kültüre eşlik eden özel tariflerle hazırlanan yiyecekler de sunuluyor.
Kahveyi adetâ bir tutku haline getirmeyi başaran firma, müşteri sayısını artırmak için farklı pazarlama teknikleri kullanıyor.Starbucks’ın alternatif pazarlama stratejilerinden belki de en önemlisi Dünya’da da trend haline gelen Word-of-Mouth Marketing; kısaca WOM.