Nisan 06, 2006

REKLAM İKONLARI

Küreselleşen dünyada kimi markalar tüketicilerin gözünde bilinirliklerini artırmak, hafızalara yerleşmek ve kendilerine bir kimlik giydirmek amacıyla çeşitli ikonlar yaratarak bunları reklamlarının temeline yerleştiriyorlar. Bu marka elçilerinden Marlboro’nun kovboyunu, McDonals’ın Ronald’ını, Energizer’ın pembe tavşanını, Michelin’in tombul figürünü bilmeyen insan sayısı yok denecek kadar azdır.

Gün geçtikçe daha popüler olmayı başaran bu ikonlar, postmodern toplumda yerini almasını bilerek markalarıyla birlikte ayakta kalmayı başardılar. Yirminci yüzyılın bu büyük reklam ikonları markalarına çok şey kattılar. McDonald’s’ ın dünyadaki en güçlü fast-food ağına sahip olmasının altında Ronald McDonald’s yatar. Marlboro’ nun Amerikan kovboyu sayesinde satışlarında patlama yaşanmıştır. Dünyanın en eski ve sağlam ikonlarından biri olan Michelin adamı 150’den fazla ülkede Michelin’i temsil etmektedir.

Türkiye’de son yıllarda markaların bu yollarla yaptıkları iletişim çalışmalarına göz atarsak; Arçelik’in robot Çelik’i, Turkcell’in salyangozu, Danone’nin Dino’su, Aymar’ın yağ damlası, Worldcard’ın mor renkli Vada’ları, Ülker’in Golf’ü, Algida Max’ın aslanı, Nestle’nin Nesquik tavşanı markalarına destek olmak için seferber oldular. Şimdilik çok uzun bir geçmişleri olmasa da markalarını sırtlamak için ellerinden geleni yapıyorlar..

LEO BURNETT

'Reklam dediğin basit olmalı, hatırlanır olmalı, davetkâr olmalı ve keyif vermeli.'

Reklamcılık sektöründe ismi en çok ikonlarıyla hatırlanacak olan reklam ustası Leo Burnett’ in bizzat kendisinin yatattığı üç ikonu (Marlboro adamı, Jolly Green Giant ve Kaplan Tony) ‘Adverting Age’ dergisinin yüzyılın en büyük 10 reklam ikonu başlıklı listesine girmeyi başardı.

Görselliğin gücüne olan inancını hiç kaybetmeyen Leo Burnett; unutulmayan ikonlarını yaratmak için yıllardır insanların hafızalarına kazınmış kültürel işaretlerden ve kavramlardan yararlanmıştır. İnsanlara vereceği mesajları tarihte, halk kültüründe ve mitolojide arayarak başarıya ulaşmıştır.

Daha sonraki yıllarda reklam ajansının ikon yaratma konusunda başarısını gören markalardan Pillsbury için elliden fazla ürününün reklamlarında kullanılan Dougboy, Starkist için Ton Balığı Charlie ve ABD Ulaştırma Bakanlığı için Vince ve Larry ikonları yaratıldı.
 
Clicky Web Analytics